1. stycznia 2019 r. wchodzi w życie nowa Ustawa o opakowaniach (VerpackG)

Nowa Ustawa o opakowaniach wchodzi w życie
1. stycznia 2019 r. wchodzi w życie nowa Ustawa o opakowaniach (Gesetz über das Inverkehrbringen, die Rücknahme und die hochwertige Verwertung von Verpackungen; zwana dalej również: VerpackG). Ustawa przewiduje szereg nowych obowiązków dla podmiotów wprowadzających na rynek niemiecki towary w opakowaniach.

Definicja opakowania (§ 3 VerpackG)
Ustawa obejmuje opakowania wszelkiego rodzaju, między innymi opakowania sprzedażowe (Verkaufsverpackungen, opakowania, w które towar pakuje już jego producent) i opakowania wysyłkowe (Versandverpackungen, opakowania, w które towar pakuje dopiero sprzedawca wysyłkowy jako drugie opakowanie obok opakowania sprzedażowego).

§ 3 ust. 8 VerpackG definiuje ponadto „opakowania podlegające rejestracji w systemie” (systembeteiligungspflichtige Verpackungen) jako takie, które w typowych przypadkach trafiają do prywatnego kosumenta końcowego jako odpady. Większość obowiązków z ustawy dotyczy tylko tych opakowań systemowych, tzn. takich przeznaczonych finalnie i w typowych przpadkach dla prywatnych konsumentów. W szczególności obowiązek rejestracyjny (§ 9) i zgłoszoniowy (§§ 10 i 11) dotyczy tylko tego rodzaju opakowań.

Obowiązek rejestracyjny (§ 9 VerpackG)
Osoby wprowadzające towary w opakowaniach na rynek niemiecki podlegają obowiązkowi rejestracyjnemu w systemie LUCID (www.verpackungsregister.org). Wprowadzenie opakowania może polegać na wprowadzeniu towaru zakupionego u producenta z innego kraju w opakowaniu sprzedażowym. Ale także sprzedawcy, którzy odsprzedają jedynie towar zakupiony w Niemczech, pakują go przed wysyłką regularnie w opakowania wysyłkowe i podlegają z tego tytułu obowiązkowi rejestracyjnemu. W praktyce każdy profesjonalny sprzedawca internetowy działający na rynku niemieckim będzie musiał najpóźniej do końca 2018 r. zarejestrować się w nowo utworzonym systemie LUCID.

Przebieg procesu rejestracyjnego
Rejestracji dokonujemy przez stronę internetową https://lucid.verpackungsregister.org/ . Podajemy nazwę firmy, osobę odpowiedzialną (właściciela w przypadku działalności jednoosobowej, prezesa w przypadku spółek kapitałowych), adres e-mailowy i hasło. Po kliknięciu na link aktywacyjny przesłany na podany przez nas adres logujemy sie na stronie systemu LUCID.

Tutaj podajemy adres siedziby firmy, numer EU VAT (także zagraniczny, przykładowo polski), numer rejestracyjny działalności (przykładowo numer w rejestrze handlowym, polskim KRS czy niemieckim Handelsregister) i znaki towarowe, pod którymi będziemy wprowadzać towary w opakowaniach na rynek niemiecki. Jeżeli towar nie jest oznaczony żadnym znakiem towarowym, podajemy ponownie nazwę własnej firmy.

Dane zostaną opublikowane na stronie www.verpackungsregister.org najpóźniej 01.01.2019 r.

Obowiązek zgłoszeniowy (§§ 10 i 11 VerpackG)
Sprzedawcy internetowi wprowadzający na rynek niemiecki towary w opakowaniach są już według obowiązujących przepisów zobowiązani do rejestracji w firmie świadczącej usługi w zakresie zbiórki i utylizacji opakowań, przykładowo www.gruener-punkt.de, www.interseroh.de czy www.take-e-way.de. Ten ostatni usługodawca świadczy usługi także w języku polskim. Sprzedawca podaje okresowo ilość wprowadzonych na rynek opakowań i uiszcza stosowną opłatę. Usługodawca w zamian zapewnia i utrzymuje infrastrukturę pozwalająca mu na zbiór i utylizacje odpowiednich ilości odpadów.

Według nowych przepisów VerpackG sprzedawca musi zgłaszać ilości wprowadzonych na rynek niemiecki opakowań nie tylko swojemu usługodawcy, ale również w systemie LUCID. Obok okresowych zgłoszeń (§ 10 VerpackG) przepisy przewidują także zgłoszenie podsumowujące w terminie do 15 maja za rok ubiegły (§ 11 VerpackG).

Kary w przypadku naruszeń przepisów  (§ 34 VerpackG)
Kara za wprowadzanie towarów w opakowaniach na rynek niemiecki bez wcześniejszej rejestracji w systemie LUCID może wynosić do 200 000 EUR. Brak lub nieprawidłowe zgłoszenie okresowe czy podsumowujące jest zagrożone karą do 10 000 EUR.

86 myśli nt. „1. stycznia 2019 r. wchodzi w życie nowa Ustawa o opakowaniach (VerpackG)

  1. @izabella
    Opakowania zbiorcze, które nie trafiają do rąk konsumentów, nie podlegają rejestracji.

  2. @Karolina
    Należy zarejestrować się przed pierwszym wprowadzeniem towarów w opakowanich na rynek Niemiecki. Można to zrobic oczywiście także po 1 stycznia 2019 r.

  3. Czy jest jakiś dostępny telefon, pod którym można dopytać o szczegóły czy dana sprzedaż podlega rejestracji, i jakie są z tym związane obowiązki?

  4. Panie Kamilu, prowadzimy sklep internetowy i zajmujemy się sprzedażą oświetlenia. Na chwilę obecną nie sprzedajemy i nie wysyłamy produktów na terenie Niemiec, aczkolwiek w obecnym roku planujemy ową ekspansję. Czy późniejsza rejestracja w systemie LUCID również będzie wystarczająca? Na jakie dodatkowe kwestie trzeba zwrócić uwagę przy sprzedaży produktów na terenie Niemiec? Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.

  5. Dzień dobry :)
    Moje pytanie dotyczy tego zapisu: „Brak lub nieprawidłowe zgłoszenie okresowe czy podsumowujące jest zagrożone karą do 10 000 EUR.”
    Nie dokonałam pełnej rejestracji przerywając ją w momencie przydzielenia tymczasowego nr. LUCID. Czy w tym przypadku grozi mi jakaś kara? Dodam, że zrezygnowałam z wysyłania paczek do Niemiec.

  6. Panie Kamilu, czy poszczególne warianty współpracy nakładają na mnie obowiązek rejestracji w LUCID i opłat produktowych w Niemczech ? Pakuję towar i sprzedaję go odbiorcy w Niemczech – jest to firma przetwórczo-handlowa. Nie wiem co zrobi z moim produktem. Warianty:
    1) niemiecki odbiorca przetwarza kupiony ode mnie towar i sprzedaje go w formie przetworzonej we własnym opakowaniu odbiorcy końcowemu,
    2) niemiecki odbiorca sprzedaje kupiony ode mnie towar, w moim opakowaniu bez mojego logo/ nazwy do odbiorcy końcowego,
    3) niemiecki odbiorca sprzedaje kupiony ode mnie towar, w moim opakowaniu z moją etykietą na której jest moja nazwa jako producenta, do odbiorcy końcowego

  7. Sprzedaję i dostarczam towar we własnym opakowaniu do Niemiec. Mój klient ten towar przetwarza i sprzedaje we własnym opakowaniu, ale też mógłby w moim opakowaniu sprzedać go prywatnemu odbiorcy końcowemu. Czy mogę podlegać rejestracji LUCID i opłacie produktowej w Niemczech ?

  8. Produkuję i sprzedaję produkt w moim opakowaniu klientowi niemieckiemu na warunkach DDP Niemcy. Nie wiem co ten klient będzie robił z tym produktem – klient nie informuje mnie o tym. Co w przypadku gdy będzie go sprzedawał do klienta końcowego w moim opakowaniu, kto ponosi obowiązek rejestracji LUCID i obowiązek opłat produktowych ? Kto ma obowiązek LUCID/opłata produktowa, w przypadku gdy: niemiecki dystrybutor jest właścicielem produktu, oznaczył produkt swoją nazwą, a produkt jest w moim opakowaniu z moją nazwą jako producenta ?

  9. Witam czy eksportując swoje produkty do niemieckich firm przy zastosowaniu Incoterms CPT lub Incoterms FCA podlegamy rejestracji w LUCID i musimy mieć umowę z dualnym systemem odbioru i odzysku?

  10. jestem małą jednoosobową firmą. szyję ubranka dla dzieci. sprzedaję je przez platformę e-bay. nie mam swojego e-sklepu , ani strony internetowej. Produkty są malutkie , więc wystarcza mi zwykła koperta A4, czasem A3 , czy też muszę się rejestrować ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *