1. stycznia 2019 r. wchodzi w życie nowa Ustawa o opakowaniach (VerpackG)

Nowa Ustawa o opakowaniach wchodzi w życie
1. stycznia 2019 r. wchodzi w życie nowa Ustawa o opakowaniach (Gesetz über das Inverkehrbringen, die Rücknahme und die hochwertige Verwertung von Verpackungen; zwana dalej również: VerpackG). Ustawa przewiduje szereg nowych obowiązków dla podmiotów wprowadzających na rynek niemiecki towary w opakowaniach.

Definicja opakowania (§ 3 VerpackG)
Ustawa obejmuje opakowania wszelkiego rodzaju, między innymi opakowania sprzedażowe (Verkaufsverpackungen, opakowania, w które towar pakuje już jego producent) i opakowania wysyłkowe (Versandverpackungen, opakowania, w które towar pakuje dopiero sprzedawca wysyłkowy jako drugie opakowanie obok opakowania sprzedażowego).

Obowiązek rejestracyjny (§ 9 VerpackG)
Osoby wprowadzające towary w opakowaniach na rynek niemiecki podlegają obowiązkowi rejestracyjnemu w systemie LUCID (www.verpackungsregister.org). Wprowadzenie opakowania może polegać na wprowadzeniu towaru zakupionego u producenta z innego kraju w opakowaniu sprzedażowym. Ale także sprzedawcy, którzy odsprzedają jedynie towar zakupiony w Niemczech, pakują go przed wysyłką regularnie w opakowania wysyłkowe i podlegają z tego tytułu obowiązkowi rejestracyjnemu. W praktyce każdy profesjonalny sprzedawca internetowy działający na rynku niemieckim będzie musiał najpóźniej do końca 2018 r. zarejestrować się w nowo utworzonym systemie LUCID.

Przebieg procesu rejestracyjnego
Rejestracji dokonujemy przez stronę internetową https://lucid.verpackungsregister.org/ . Podajemy nazwę firmy, osobę odpowiedzialną (właściciela w przypadku działalności jednoosobowej, prezesa w przypadku spółek kapitałowych), adres e-mailowy i hasło. Po kliknięciu na link aktywacyjny przesłany na podany przez nas adres logujemy sie na stronie systemu LUCID.

Tutaj podajemy adres siedziby firmy, numer EU VAT (także zagraniczny, przykładowo polski), numer rejestracyjny działalności (przykładowo numer w rejestrze handlowym, polskim KRS czy niemieckim Handelsregister) i znaki towarowe, pod którymi będziemy wprowadzać towary w opakowaniach na rynek niemiecki. Jeżeli towar nie jest oznaczony żadnym znakiem towarowym, podajemy ponownie nazwę własnej firmy.

Dane zostaną opublikowane na stronie www.verpackungsregister.org najpóźniej 01.01.2019 r.

Obowiązek zgłoszeniowy (§§ 10 i 11 VerpackG)
Sprzedawcy internetowi wprowadzający na rynek niemiecki towary w opakowaniach są już według obowiązujących przepisów zobowiązani do rejestracji w firmie świadczącej usługi w zakresie zbiórki i utylizacji opakowań, przykładowo www.gruener-punkt.de, www.interseroh.de czy www.take-e-way.de. Ten ostatni usługodawca świadczy usługi także w języku polskim. Sprzedawca podaje okresowo ilość wprowadzonych na rynek opakowań i uiszcza stosowną opłatę. Usługodawca w zamian zapewnia i utrzymuje infrastrukturę pozwalająca mu na zbiór i utylizacje odpowiednich ilości odpadów.

Według nowych przepisów VerpackG sprzedawca musi zgłaszać ilości wprowadzonych na rynek niemiecki opakowań nie tylko swojemu usługodawcy, ale również w systemie LUCID. Obok okresowych zgłoszeń (§ 10 VerpackG) przepisy przewidują także zgłoszenie podsumowujące w terminie do 15 maja za rok ubiegły (§ 11 VerpackG).

Kary w przypadku naruszeń przepisów  (§ 34 VerpackG)
Kara za wprowadzanie towarów w opakowaniach na rynek niemiecki bez wcześniejszej rejestracji w systemie LUCID może wynosić do 200 000 EUR. Brak lub nieprawidłowe zgłoszenie okresowe czy podsumowujące jest zagrożone karą do 10 000 EUR.

11 myśli nt. „1. stycznia 2019 r. wchodzi w życie nowa Ustawa o opakowaniach (VerpackG)

  1. Dzień dobry,
    Mam pytanie odnośnie tej ustawy. Pracuję w polskiej drukarni, mamy wielu klientów w Niemczech i kilka razy w tygodniu wysyłamy towary właśnie M.in. Do klientów w Niemczech. Wysyłamy zarówno na paletach, w pudełkach, folii, jak i pudełkach kartonowych. Naszymi odbiorcami są podmioty gospodarcze, często pośrednicy pomiędzy naszą firmą a klientem docelowym. W Polsce obowiązki związane z recyklingiem spełnia za nas organizacja EKO Punkt, do której raportujemy ilości,przesyłamy opłatę itp. Rozumiem, że mimo to powinnismy zarejestrować się w systemie LUCID? Co ponadto powinniśmy wiedzieć, co może mieć związek z naszą działalnością?
    Z góry dziękuję za informację,
    Pozdrawiam
    Marta

  2. @Marta
    Rejestracja w polskim systemie nie wystarczy. Opakowania wywożone do Niemiec należy zgłaszać w LUCID.

  3. Panie Kamilu,

    Czy nie jest przypadkiem tak, jak w sytuacji polskiej firmy wprowadzającej sprzęt w opakowaniach na rynek polski, że obowiązek rejestracji i opłaty nie dotyczy (przykładowo) Chińczyka sprzedającego towar polskiemu dystrybutorowi, a właśnie polskiego dystrybutora?
    Co więcej, jeśli Pani Marta (z pytania powyżej) sprzeda towar niemieckiemu kontrahentowi, działającemu pod firmą, nie może ona wiedzieć, że ten dalej nie wyeksportuje towaru za granicę, a tym samym do wprowadzenia nie dojdzie. Zatem z jakiego tytułu miała by ponosić ewentualny obowiązek, łącznie z odpowiedzialnością?

    Bardzo proszę o ustosunkowanie się do powyższego.
    Dziękuję.
    Jacek

  4. Czy jeżeli wysyłamy do Niemiec jako firma towary zamówione u nas w Polsce przez firmy niemieckie, to wystarczy, że zarejestrujemy się w systemie LUCID? Nie ma wtedy konieczności dodatkowo rejestracji w firmie świadczącej usługi w zakresie zbiórki i utylizacji opakowań?

  5. Rozumiem, że nawet jednostkowe wysyłki do klienta w Niemczech zobowiązują do rejestracji w LUCID? Zdarzają się nam wysyłki pojedynczych paczek kilka razy do roku.
    pozdrawiam Anna

  6. Mam pytanie, jeżeli sprzedajemy produkty do naszego oddziału w Niemczech, a on je dalej rozprowadza jako przedsiębiorca prowadzący sprzedaż detaliczną w Niemczech na rzecz niemieckich użytkowników końcowych. To rozumiem, że wystarczy jak w LUCID zgłosi się jedynie nasz oddział w Niemczech? My już nie bierzemy udziału w systemie?

  7. Witam,
    Czy obowiązek rejestracji dotyczy także dostawy towarów wyłącznie do firm niemieckich?

  8. Nie mamy klientów w Niemczech, ale czasami wysyłamy paczki do naszych dostawców (zwroty), czyli nie są to osoby fizyczne. Czy w takim wypadku również podlegamy tym przepisom?

  9. Witam serdecznie. Czy kupując towar w Chinach, sprawiając go w Hamburgu i od razu wywożąc go do Polski jako wewnątrz wspólnotowe nabycie też muszę zarejestrować się w systemie LUCID

  10. Czy jeśli Nabywcą / odbiorcą faktury jest np. firma matka z Francji a towar zostaje fizycznie w firmie spółce w Niemczech, my jako sprzedający też musimy się zarejestrować w Lucid?

  11. Witam,
    jeśli jako oddział firmy produkujemy towar w Polsce i wysyłamy go do magazynu w Niemczech, który jest odpowiedzialny za dostarczanie towaru do konkretnych klientów. To kto musi się zarejestrować w systemie nasz oddział produkcyjny w Polsce czy magazyn w Niemczech żeby się nie zdublować.
    Proszę o wasze opinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *