1. stycznia 2019 r. wchodzi w życie nowa Ustawa o opakowaniach (VerpackG)

Nowa Ustawa o opakowaniach wchodzi w życie
1. stycznia 2019 r. wchodzi w życie nowa Ustawa o opakowaniach (Gesetz über das Inverkehrbringen, die Rücknahme und die hochwertige Verwertung von Verpackungen; zwana dalej również: VerpackG). Ustawa przewiduje szereg nowych obowiązków dla podmiotów wprowadzających na rynek niemiecki towary w opakowaniach.

Definicja opakowania (§ 3 VerpackG)
Ustawa obejmuje opakowania wszelkiego rodzaju, między innymi opakowania sprzedażowe (Verkaufsverpackungen, opakowania, w które towar pakuje już jego producent) i opakowania wysyłkowe (Versandverpackungen, opakowania, w które towar pakuje dopiero sprzedawca wysyłkowy jako drugie opakowanie obok opakowania sprzedażowego).

§ 3 ust. 8 VerpackG definiuje ponadto „opakowania podlegające rejestracji w systemie” (systembeteiligungspflichtige Verpackungen) jako takie, które w typowych przypadkach trafiają do prywatnego kosumenta końcowego jako odpady. Większość obowiązków z ustawy dotyczy tylko tych opakowań systemowych, tzn. takich przeznaczonych finalnie i w typowych przpadkach dla prywatnych konsumentów. W szczególności obowiązek rejestracyjny (§ 9) i zgłoszoniowy (§§ 10 i 11) dotyczy tylko tego rodzaju opakowań.

Obowiązek rejestracyjny (§ 9 VerpackG)
Osoby wprowadzające towary w opakowaniach na rynek niemiecki podlegają obowiązkowi rejestracyjnemu w systemie LUCID (www.verpackungsregister.org). Wprowadzenie opakowania może polegać na wprowadzeniu towaru zakupionego u producenta z innego kraju w opakowaniu sprzedażowym. Ale także sprzedawcy, którzy odsprzedają jedynie towar zakupiony w Niemczech, pakują go przed wysyłką regularnie w opakowania wysyłkowe i podlegają z tego tytułu obowiązkowi rejestracyjnemu. W praktyce każdy profesjonalny sprzedawca internetowy działający na rynku niemieckim będzie musiał najpóźniej do końca 2018 r. zarejestrować się w nowo utworzonym systemie LUCID.

Przebieg procesu rejestracyjnego
Rejestracji dokonujemy przez stronę internetową https://lucid.verpackungsregister.org/ . Podajemy nazwę firmy, osobę odpowiedzialną (właściciela w przypadku działalności jednoosobowej, prezesa w przypadku spółek kapitałowych), adres e-mailowy i hasło. Po kliknięciu na link aktywacyjny przesłany na podany przez nas adres logujemy sie na stronie systemu LUCID.

Tutaj podajemy adres siedziby firmy, numer EU VAT (także zagraniczny, przykładowo polski), numer rejestracyjny działalności (przykładowo numer w rejestrze handlowym, polskim KRS czy niemieckim Handelsregister) i znaki towarowe, pod którymi będziemy wprowadzać towary w opakowaniach na rynek niemiecki. Jeżeli towar nie jest oznaczony żadnym znakiem towarowym, podajemy ponownie nazwę własnej firmy.

Dane zostaną opublikowane na stronie www.verpackungsregister.org najpóźniej 01.01.2019 r.

Obowiązek zgłoszeniowy (§§ 10 i 11 VerpackG)
Sprzedawcy internetowi wprowadzający na rynek niemiecki towary w opakowaniach są już według obowiązujących przepisów zobowiązani do rejestracji w firmie świadczącej usługi w zakresie zbiórki i utylizacji opakowań, przykładowo www.gruener-punkt.de, www.interseroh.de czy www.take-e-way.de. Ten ostatni usługodawca świadczy usługi także w języku polskim. Sprzedawca podaje okresowo ilość wprowadzonych na rynek opakowań i uiszcza stosowną opłatę. Usługodawca w zamian zapewnia i utrzymuje infrastrukturę pozwalająca mu na zbiór i utylizacje odpowiednich ilości odpadów.

Według nowych przepisów VerpackG sprzedawca musi zgłaszać ilości wprowadzonych na rynek niemiecki opakowań nie tylko swojemu usługodawcy, ale również w systemie LUCID. Obok okresowych zgłoszeń (§ 10 VerpackG) przepisy przewidują także zgłoszenie podsumowujące w terminie do 15 maja za rok ubiegły (§ 11 VerpackG).

Kary w przypadku naruszeń przepisów  (§ 34 VerpackG)
Kara za wprowadzanie towarów w opakowaniach na rynek niemiecki bez wcześniejszej rejestracji w systemie LUCID może wynosić do 200 000 EUR. Brak lub nieprawidłowe zgłoszenie okresowe czy podsumowujące jest zagrożone karą do 10 000 EUR.

  1. Panie Kamilu,
    nasza firma wysyła towar do Niemiec, są to anteny i przewody. Są pakowane w opakowania foliowe i kartonowe. Jednak nie wysyłamy ich do odbiorców detalicznych, a do firm, które sprzedają ten towar dalej. Nie mamy swojego sklepu internetowego.
    Czy obowiązek rejestracji nas dotyczy?

  2. Nasza firma sprzedaje produkty do Niemiec. Od kilku lat mamy umowę z niemiecką organizacją odzysku, która realizuje w naszym imieniu obowiązek zbiórki odpadów.
    W ostatnich dniach zarejestrowaliśmy naszą spółkę w LUCID. Czy do końca roku musimy poinformować ich o ilościach opakowań wprowadzonych na rynek niemiecki w 2018 r.?

  3. Dzień dobry, rozumiem, że firma, która jest zarówno producentem ma obowiązek rejestracji jedynie opakowań wysyłanych finalnie do osoby prywatnej na terenie Niemiec? Należy liczyć wagę opakować produktowych oraz opakowań sprzedażowych?

  4. przykład: sprzedaję jeden towar do Niemiec ale paczkę nadaje i opłaca klient z Niemiec, czyli jest to przez niego nadana paczka, czy w tej sytuacji to moja firma musi się rejestrować?

  5. Jaki nr wpisac w pozycji nr rejestru handlowego kiedy firma jest w CEIDG i nie posiada nr, CEIDG nie ma nr ….

  6. Panie Kamilu, czy jako producent ubran na zlecenie dystrybutora niemieckiego, podlegam rejestracji? Towar dociera w kartonach zbiorczych i tam jest sprzedawany indywidualnym klientom. Pakowany jest w inne opakowanie i wysylany dalej.

    Nasza spółka jest zarejestrowana w PL jako dystrubutor opakowan na terenie POlski, z uwagi na to, ze prowadzimy rowniez sprzedaz internetowa. Rejestrujemy tez ilosc opakowan eksportowanych.

    z powazaniem Igramburg

  7. Dzień dobry –
    zwracam się z uprzejmą prośbą o pomoc dotyczącą obowiązków wynikających z ustawy VerpackG.
    Jesteśmy polską firmą handlową, która 2-4 razy w ciągu roku sprzedaje niemieckiej firmie handlowej produkt chemiczny, sprowadzany przez nas z USA.
    Produkt jest pakowany przez amerykańskiego producenta w metalowe puszki o pojemności 450 g, pakowany następnie w opakowania zbiorcze (tekturowe kartony).
    Wysyłając produkt do Niemiec, pakujemy go w dodatkowy karton z wypełniaczem (makulatura lub folia bąbelkowa).
    Czy jesteśmy zobowiązani do rejestracji w systemie LUCID?
    Czy powinien zarejestrować się nasz niemiecki odbiorca i to on powinien podpisać umowę z firmą utylizacyjną?

  8. Dzień dobry,
    jako firma wysyłamy wyprodukowane przez nas w Polsce urządzenia elektryczne-grzewcze do Niemiec, ale wszystkie są zapakowane w kartony, które przesłał nam wcześniej ten niemiecki kontrahent czyli opakowanie są od niego. Czy w takiej sytuacji powinniśmy coś rejestrować?

  9. Prowadzę sprzedaz za pośrednictwem sklepu internetowego, również na terenie Niemiec od ok 4 lat, kilkanaście paczek do klientów niemieckich co miesiąc .

    „Sprzedawcy internetowi wprowadzający na rynek niemiecki towary w opakowaniach są już według obowiązujących przepisów zobowiązani do rejestracji w firmie świadczącej usługi w zakresie zbiórki i utylizacji opakowań,”

    ostatnio się o tym dowiedziałem

    Co jeśli zarejestruję się w LUCID wcześniej wysyłałem już towary bez rejestracji?

    BARDZO PROSZĘ O PORADĘ

  10. Witam.
    Zajmujemy się sprzedażą używanych części samochodowych (głownie sterowniki silnika) na portalu aukcyjnym ebay. W tym roku wysłaliśmy ich dwadzieścia kilka do Niemiec. Rozumiem, iż należy się zarejestrować w systemie LUCID oraz podpisać umowę z firmą świadczącą usługi w zakresie zbiórki i utylizacji opakowań. Czy wie Pan może o jakie dodatkowe koszty trzeba będzie ponieść?

  11. A co z osobami prywatnymi? Jeśli osoba prywatna wyśle paczkę do innej osoby prywatnej też należy coś wypełniać?

  12. Czy jeszcze można się zarejestrować w 2019 r. w systemie , jeśli nic jeszcze w bieżącym roku nie sprzedano do Niemiec i nie mamy jeszcze umowy z systemem odzysku?

  13. @Grzegorz @MS
    Jeżeli towar nie trafia do konsumenta prywatnego (bezpośrednio czy pośrednio), nie ma obowiązku rejestracji ani zawarcia umowy z podmiotem utylizacyjnym.

  14. @Ada
    Według komentarzy do ustawy odpowiedzialność ponosi w tym przypadku kupujący. Nie ma jednak jeszcze orzecznictwa na ten temat.

  15. @Piotr
    Jeżeli te kartony nie trafiają do konsumenta a niemiecka firma pakuje towar po obróbce we własne opakowania, polska firma nie musi się rejestrować.

  16. @Wojciech Gurdek
    Za towar wywieziony wbrew woli producenta do Niemiec odpowiada osoba, który dokonała tego wywozu.

  17. @Adrianna
    Według komentarzy do ustawy odpowiedzialność ponosi w tym przypadku kupujący. Nie ma jednak jeszcze orzecznictwa na ten temat.

  18. @Olga
    Jeżeli produkt nie trafia do konsumentów, albo trafia do nich dopiero po obróbce w nowych opakowaniach, polska firma nie podlega rejestracji.

  19. @Gosia P
    Jeżeli towar trafia do konsumenta dopiero po wbudowaniu do samochodów, polska firma nie podlega rejestracji. Niemiecki odbiorca towaru nie ma ustawowego obowiązku przedłożenia zaświadczenia o spełnieniu obowiązków wynikających z VerpackG. Można taki obowiązek oczywiście uregulować umownie.

  20. @Agnieszka
    Jeżeli w chwili przekroczenia granicy za towar odpowiada polska firma i można przyjąć, że towar trafi w końcu do rąk konsumentów, to obowiązek rejestracyjny ciąży na polskiej firmie.

  21. @Kiniasu
    Obowiązek ciąży na firmie, która odpowiada za towar w chwili przekroczenia granicy.

  22. @Marcin
    Tak, jeżeli ten towar trafia wkońcu zgodnie z przeznaczeniem do rąk konsumentów.

Możliwość komentowania została wyłączona.