1. stycznia 2019 r. wchodzi w życie nowa Ustawa o opakowaniach (VerpackG)

Nowa Ustawa o opakowaniach wchodzi w życie
1. stycznia 2019 r. wchodzi w życie nowa Ustawa o opakowaniach (Gesetz über das Inverkehrbringen, die Rücknahme und die hochwertige Verwertung von Verpackungen; zwana dalej również: VerpackG). Ustawa przewiduje szereg nowych obowiązków dla podmiotów wprowadzających na rynek niemiecki towary w opakowaniach.

Definicja opakowania (§ 3 VerpackG)
Ustawa obejmuje opakowania wszelkiego rodzaju, między innymi opakowania sprzedażowe (Verkaufsverpackungen, opakowania, w które towar pakuje już jego producent) i opakowania wysyłkowe (Versandverpackungen, opakowania, w które towar pakuje dopiero sprzedawca wysyłkowy jako drugie opakowanie obok opakowania sprzedażowego).

§ 3 ust. 8 VerpackG definiuje ponadto „opakowania podlegające rejestracji w systemie” (systembeteiligungspflichtige Verpackungen) jako takie, które w typowych przypadkach trafiają do prywatnego kosumenta końcowego jako odpady. Większość obowiązków z ustawy dotyczy tylko tych opakowań systemowych, tzn. takich przeznaczonych finalnie i w typowych przpadkach dla prywatnych konsumentów. W szczególności obowiązek rejestracyjny (§ 9) i zgłoszoniowy (§§ 10 i 11) dotyczy tylko tego rodzaju opakowań.

Obowiązek rejestracyjny (§ 9 VerpackG)
Osoby wprowadzające towary w opakowaniach na rynek niemiecki podlegają obowiązkowi rejestracyjnemu w systemie LUCID (www.verpackungsregister.org). Wprowadzenie opakowania może polegać na wprowadzeniu towaru zakupionego u producenta z innego kraju w opakowaniu sprzedażowym. Ale także sprzedawcy, którzy odsprzedają jedynie towar zakupiony w Niemczech, pakują go przed wysyłką regularnie w opakowania wysyłkowe i podlegają z tego tytułu obowiązkowi rejestracyjnemu. W praktyce każdy profesjonalny sprzedawca internetowy działający na rynku niemieckim będzie musiał najpóźniej do końca 2018 r. zarejestrować się w nowo utworzonym systemie LUCID.

Przebieg procesu rejestracyjnego
Rejestracji dokonujemy przez stronę internetową https://lucid.verpackungsregister.org/ . Podajemy nazwę firmy, osobę odpowiedzialną (właściciela w przypadku działalności jednoosobowej, prezesa w przypadku spółek kapitałowych), adres e-mailowy i hasło. Po kliknięciu na link aktywacyjny przesłany na podany przez nas adres logujemy sie na stronie systemu LUCID.

Tutaj podajemy adres siedziby firmy, numer EU VAT (także zagraniczny, przykładowo polski), numer rejestracyjny działalności (przykładowo numer w rejestrze handlowym, polskim KRS czy niemieckim Handelsregister) i znaki towarowe, pod którymi będziemy wprowadzać towary w opakowaniach na rynek niemiecki. Jeżeli towar nie jest oznaczony żadnym znakiem towarowym, podajemy ponownie nazwę własnej firmy.

Dane zostaną opublikowane na stronie www.verpackungsregister.org najpóźniej 01.01.2019 r.

Obowiązek zgłoszeniowy (§§ 10 i 11 VerpackG)
Sprzedawcy internetowi wprowadzający na rynek niemiecki towary w opakowaniach są już według obowiązujących przepisów zobowiązani do rejestracji w firmie świadczącej usługi w zakresie zbiórki i utylizacji opakowań, przykładowo www.gruener-punkt.de, www.interseroh.de czy www.take-e-way.de. Ten ostatni usługodawca świadczy usługi także w języku polskim. Sprzedawca podaje okresowo ilość wprowadzonych na rynek opakowań i uiszcza stosowną opłatę. Usługodawca w zamian zapewnia i utrzymuje infrastrukturę pozwalająca mu na zbiór i utylizacje odpowiednich ilości odpadów.

Według nowych przepisów VerpackG sprzedawca musi zgłaszać ilości wprowadzonych na rynek niemiecki opakowań nie tylko swojemu usługodawcy, ale również w systemie LUCID. Obok okresowych zgłoszeń (§ 10 VerpackG) przepisy przewidują także zgłoszenie podsumowujące w terminie do 15 maja za rok ubiegły (§ 11 VerpackG).

Kary w przypadku naruszeń przepisów  (§ 34 VerpackG)
Kara za wprowadzanie towarów w opakowaniach na rynek niemiecki bez wcześniejszej rejestracji w systemie LUCID może wynosić do 200 000 EUR. Brak lub nieprawidłowe zgłoszenie okresowe czy podsumowujące jest zagrożone karą do 10 000 EUR.

  1. Panie Kamilu,

    analizuję ten temat od kilku dni i trudno mi jest rozstrzygnąć jak powinna postąpić firma w której ja pracuję, tzn. dostarczamy nasz towar w opakowaniach do sieci handlowych działających na rynku niemieckim pośrednio przez firmę zarejestrowaną w DE. Tzn. formalnie ta firma kupuje od nas te produkty i następnie sprzedaje w DE do sieci. Fizycznie towar wprowadzamy my.
    Czy obowiązek rejestracji ciąży na naszym odbiorcy finalnym tj. sieci zwłaszcza że są to produkty z jego logo, czy firmy mającej siedzibę w DE czy na nas w Polsce???

  2. W nawiązaniu do nowych regulacji związanych z VerpackG i rejestracji w w Centralnym Rejestrze Opakowań na rynku niemieckim zwracam się z uprzejmą prośbą o stanowisko czy firma Polska prowadząca sprzedaż produktów chemicznych (opakowania worki 25 g pe, na paletach ) bezpośrednio tylko do jednego końcowego odbiorcy tego produktu (produkt zużywany do własnej produkcji) ma również obowiązek rejestracji w systemie https://lucid.verpackungsregister.org/ i podpisania umowy z firmami zajmującymi się recyklingiem

  3. Witam,

    Panie Kamilu a co w sytuacji kiedy sprzedajemy do firmy niemieckiej telefony komórkowe które są telefonami służbowymi pracowników tejże firmy. Musimy się rejestrować w LUCID??

  4. Panie Kamilu,
    Jeśli nie prowadzono sprzedaży do Niemiec, lepiej zarejestrować się na wszelki wypadek, gdyby sklep postanowił sprzedać w przyszłości towar kontrahentowi Niemieckiemu, ale chwilowo nie ma takich planów? Oraz jak wygląda sytuacja w przypadku gdy sklep sprzedaje towar kontrahentowi polskiemu, który może posiadać filie w innych krajach (np. market) ale dokonuje zakupu w Polsce do polskiej filii. Czy jeśli taki kontrahent prześle tak zakupiony towar do swoich innych filii lub placówek, i okaże się, że przesalał do np. filii w Niemczech, to wciąż pierwotny sprzedawca będzie ponosił odpowiedzialność, za wprowadzenie opakowań do obrotu na terenie Niemiec?. Oraz jak często składa się deklaracje o wprowadzonym sprzęcie i opakowaniach? Co miesiąc? Co kwartał? Bo z informacji wynika, że poza roczną należy składać ciągłe deklaracje – a nie złożenie lub brak jest wysoko karany.

  5. Czy jeżeli Polski producent sprzedaje towar klientowi niemieckiemu z jego etykietą i logo , to czy LUCID? Czy podpisanie umowy z podmiotem niemieckim zajmującym się zbiórką i odzyskiem opakowań jest obowiązkowy w związku z rejestracją w LUCID ?

  6. Jesteśmy firmą produkującą meble na zlecenie firmy niemieckiej. Na opakowaniach widnieje logo firmy niemieckiej. Nazwa naszej firmy widnieje jedynie na fakturach sprzedaży towaru firmie niemieckiej oraz na listach przewozowych. Czy również jesteśmy zobowiązani do rejestracji w LUCID?

    Co w przypadku gdy w/w firma niemiecka (dla której zlecenie wykonujemy meble) jest już zarejestrowana w LUCID i zgłosiła opakowanie wprowadzane przez nas na rynek niemiecki? Czy również mamy obowiązek rejestracji?

    Czy podpisanie umowy z podmiotem niemieckim zajmującym się zbiórką i odzyskiem opakowań jest obowiązkowy w związku z rejestracją w LUCID ?

  7. @Piotr
    Obowiązek rejestracji w systemie LUCID wynika z § 11 VerpackG i nie zwalnia z obowiązku zawarcia umowy z firmą świadczącą usługi w zakresie zbiórki i utylizacji wynikającego z § 9 VerpackG. Należy zrobić jedno i drugie. Obowiązek zawarcia umowy z firmą utylizacyjną istnieje już według aktualnych przepisów, ale jest nagminnie niedochowywany, dlatego wprowadzono dodatkowy obowiązek rejestracji w jawnym systemie LUCID.

  8. @Ewa
    W literaturze fachowej interpretuje się zapisy ustawa aktualnie w ten sposób, że obowiązek rejestracyjny ciąży na podmiocie, który odpowiada za towar w chwili przekroczenia granicy. Jeżeli strony nie uzgodnią nic innego, będzie to według niemieckiego prawa cywilnego polski dostawca towaru.

  9. @Marcin
    Jeżeli opakowania w regularnych przypadkach nie trafią do prywatnego odbiorcy końcowego, nie ma obowiązku rejestracji czy zawarcia umowy z firmą utylizacyjną.

  10. @Adrian
    Jeżeli opakowania w regularnych przypadkach nie trafią do prywatnego odbiorcy końcowego, nie ma obowiązku rejestracji czy zawarcia umowy z firmą utylizacyjną.

  11. @Alicja
    Przed pierwszym wprowadzeniem towaru na niemiecki rynek trzeba być zarejestrowanym w systemie LUCID i mieć zawartą umowę z firmą utylizacyjną. Formalności można załatwić w krótkim czasie, rejestracja na zapas nie jest dlatego moim zdaniem konieczna, ale żadne przepisy jej również nie zabraniają.

    W opisanym przez Panią przypadku odpowiedzialność ponosi firma wprowadzająca towar na rynek niemiecki. Pierwotny sprzedawca nie odpowiada.

  12. @Marcela
    Obowiązek rejestracyjny i zawarcia umowy z firmą utylizacyjną ciąży zasadniczo na podmiocie, który odpowiada za towar w chwili przekroczenia granicy. Umownie można przenieść te obowiązki na niemieckiego odbiorcę.

  13. @Kamila
    Jeżeli niemiecka firma jest zarejestrowana w systemie LUCID i posiada umowę z firmą utylizacyjną oraz zgłasza wszystkie nasze opakowania, to nie musimy podejmować już żadnych czynności w tym zakresie.

    Obowiązek rejestracji w systemie LUCID wynika z § 11 VerpackG i nie zwalnia z obowiązku zawarcia umowy z firmą świadczącą usługi w zakresie zbiórki i utylizacji wynikającego z § 9 VerpackG. Należy zrobić jedno i drugie. Obowiązek zawarcia umowy z firmą utylizacyjną istnieje już według aktualnych przepisów, ale jest nagminnie niedochowywany, dlatego wprowadzono dodatkowy obowiązek rejestracji w jawnym systemie LUCID.

  14. Witam
    Szanowna Panie czy polska sp. z o.o. producent narzędzi i części który dostarcza je do innych przedsiębiorców, którzy je montują w swoich maszynach  i dostarcza je na paletach, pudłach, paczkach (gabaryty znaczne) ale nie dostarcza w ogóle do konsumenta  ma obowiązek się rejestrować uiszczać opłaty lub zawierać umowy z jakimś podmiotem utylizacyjnym 

  15. Dziękuję za odpowiedź. A jeśli towar trafia nie do osoby prywatnej tylko firmy to tak samo podlega to zgłoszeniu ?

  16. Witam,
    Co w przypadku gdy wysyłamy zamówienie klientowi z Niemiec na zasadzie EXW i kontrahent sam odpowiedzialny jest za transport i wprowadzenie towaru na teren Niemiec? Czy w takim przypadku sprzedawcę z Polski także obejmuje obowiązek rejestracji w systemie LUCID oraz zawarcia umowy z firmą utylizacyjną?

  17. Witam,
    Co w przypadku gdy firma wysyła produkty do dalszej obróbki, te nie trafiają do indywidualnego odbiorcy, lecz do firmy niemieckiej gdzie tam po dokończeniu produktu sprzedaje go. Transport detali w kartonach z logo polskiej firmy.

  18. A jak ma się do tego obowiązku sprawa nie możliwości blokowania sprzedaży poza swój kraj? sprawa geolokowania?

  19. Witam,
    Co jeżeli sprzedajemy klientowi z Niemiec towar na zasadzie EXW czyli to klient odpowiedzialny jest za odbiór, transport i przekroczenie towaru przez granicę? Czy w takiej sytuacji firma sprzedająca w Polsce musi dokonać rejestracji i zawierać umowę z firmą utylizacyjną?

  20. Dzień dobry,
    Gdzie znajdę pełną listę firm świadczących usługi w zakresie zbiórki i utylizacji opakowań, z którymi można podpisać umowę?

  21. Jesteśmy firmą produkującą przede wszystkim poliestry oraz systemy poliuretanowe (systemy natryskowe). Nasze produkty sprzedajemy firmom na całym świecie, w tym przedsiębiorcom niemieckim, w systemie B2B. Nasze produkty dostarczane są w cysternach, pojemnikach IBC lub beczkach stalowych. Nie sprzedajemy materiałów klientom indywidualnym (gospodarstwom domowym itp.). W związku powyższym mam pytanie, ponieważ chciałam się upewnić, czy podlegamy pod zapisy ustawy VerpackG, czy sprawa ta leży po stronie importera naszych wyrobów (firmy zamawiającej dany produkt).

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

  22. Witam serdecznie,
    Nasza firma zajmuje się produkcją wiązek elektrycznych do samochodów. Nasze produkty sprzedawane są do firm na całym świecie m.in. do firm na terenie Niemiec. Rozumiem, że w tym przypadku to firma niemiecka jest zobowiązana do: rejestracji w LUCID, zawarcia umowy z firmą utylizacyjną i raportowania danych o ilościach opakowań?
    Czy nasza firma z Polski w jakiś sposób odpowiada za to czy firma niemiecka, której zostały sprzedane produkty wywiązuje się z ustawy VerpackG? Czy powinniśmy prosić firmę niemiecką o zaświadczenie, w którym potwierdzi ona, że spełnia wszystkie nałożone na nią wymagania?

    Dziękuję serdecznie za pomoc

  23. Dzień dobry,

    czy firma, w której pracuję, tj. dystrybutor upominków reklamowych (import z Chin), wprowadzający je na rynek polski, a następnie sprzedający je min. niemieckim agencjom reklamowym do dalszej odsprzedaży (nie klientom końcowym, detalicznym) musi spełniać wymogi tej ustawy? jeśli tak/nie – na jakim przepisie się opierać?

    z góry dziękuję za odpowiedź

  24. Dzień dobry wszystkim,
    mam dwa pytania, które pewnie ma większość sprzedawców do Niemiec.
    1. Czy jeśli nie wiem, czy producent produktów, które sprzedaję zgłosił się do LUCID, to lepiej zgłaszać, czy pytać producenta, czy zgłosił się? Czy grozą konsekwencje za podwójne zgłoszenie?
    2. Czy jeśli sprzedaję produkty marki 1, które mają swoje opakowania, ale wysyłam je dodatkowo zapakowane w pudełka marki 2, a te pudełka mam za darmo z Tesco, Auchan, Lidla itd., to mam obowiązek zgłaszać tego producenta? Kartony z nazwą tego producenta jadą do Niemiec. On nawet nie wiem o tym, bo to produkty na rynek lokalny w Polsce. Co w takiej sytuacji? Może wystarczy zgłosić producenta produktów, które sprzedaję oraz nazwę mojej własnej firmy?

    Pozdrawiam

  25. Nasza firma sprzedała produkt innej Polskiej firmie. Na ich życzenie organizujemy transport towaru firmą kurierską z wysyłką do Niemiec. Czy w tym przypadku obowiązek ciąży na nas czy na firmie która towar zakupiła?

Możliwość komentowania została wyłączona.